Volgens EVO en TLN doen gemeenten er bijvoorbeeld goed aan een aparte straat voor laden en lossen in te richten parallel aan de winkelstraat.
Veel gemeenten besteden bij de ontwikkeling of herinrichting van stedelijke gebieden nu nog weinig aandacht aan de bevoorradingssituatie. Hierdoor ontstaan vaak onhandige, inefficiënte en soms zelfs gevaarlijke situaties. Door projectontwikkelaars van te voren op de hoogte te stellen van belangrijke bevoorradingseisen in een nieuwe winkelgebied of bedrijventerrein, kunnen gemeenten voorkomen dat er later problemen ontstaan.
Daarnaast is een goede planologische inpassing van het distributieverkeer een belangrijke voorwaarde voor een goed winkelklimaat. Als een gemeente in het planologisch concept geen rekening heeft gehouden met een efficiënte wijze van bevoorraden, wordt achteraf vaak gegrepen naar suboptimale maatregelen, zoals lengte- en gewichtsbeperkingen.
Deze maatregelen dwingen vervoerders veel meer voertuigen in te zetten dan noodzakelijk. Dit verhoogt de uitstoot van schadelijke stoffen, vermindert de verkeersveiligheid en leidt bovendien tot economische inefficiëntie. TNO heeft eerder berekend dat venstertijden voor bedrijven een extra kostenpost betekenen van 425 miljoen euro per jaar.
En dan is het al weer december, de laatste maand van het jaar. Het wordt…
Na een rustige periode ziet Hamers Metaalbewerking uit Tilburg de vraag weer aantrekken. Het maakbedrijf…
Harry Hersbach Tools, leverancier van gereedschap voor de metaalverwerkende industrie, staat voor een verhuizing van…
De wereldwijde staalproductie liet in september een stijging zien van 0,6 procent ten opzichte van…
Hoekman RVS wil de productieprocessen in lasersnijden, kanten, afwerken, walsen en lassen naar een hoger…
Machinefabriek Wetech op industrieterrein De Horsel in Nuth breidt haar assemblagehal uit. De fabriek is…