Euramax verzorgt rood dak voor Ferraripark in Abu Dhabi

Het betreffende eiland maakt deel uit van de Verenigde Arabische Emiraten waar op dit moment wordt gebouwd aan een groot recreatiecomplex voor rijke toeristen. Er verrijzen hotels, jachthavens, golfbanen, appartementen en een omvangrijk winkelcentrum. Een van de investeerders is bovendien Ferrari; er komt een nieuw Formule-1 circuit. Daarnaast wordt een Ferraripark gebouwd met allerlei attracties. Voor het dak van dit park koos de projectontwikkelaar voor het aluminium, dat bij Euramax wordt gelakt. ‘Wij beschikken in onze fabriek in Roermond over een vrijwel volledig geautomatiseerde lakstraat waarmee we op jaarbasis 15.000 km aluminiumbanen lakken. Was voorheen de caravanmarkt ons belangrijkste afzetgebied, de laatste jaren richten we ons steeds meer op architecten en opereren we steeds meer in de hoogste marktsegmenten met toonaangevende projecten als voor Ferrari’, licht marketingmanager Paul van de Vijgh toe. Met de inkoop van diverse legeringen aluminiumbanen in combinatie met het lakken in eigen huis is Euramax vrij uniek en naar eigen zeggen in Europa de grootste op dit terrein. 

Felle zon
De markt ver van huis bewerken gebeurt via eigen buitenlandse verkoopkantoren. Deze buitendienstmedewerkers zijn actief in diverse internationale netwerken van architecten waar grote projecten onder de aandacht worden gebracht. ‘Op een van die bijeenkomsten kwam het Ferrariproject aan de orde. Er waren veel kapers op de kust. Maar liefst negen wereldwijde collega/concurrenten hadden interesse voor deze prestigieuze opdracht. Zodoende waren we dan ook blij en trots dat de projectontwikkelaar voor ons koos. Dat kwam onder andere doordat we de exacte, rode Ferrari kleur kunnen leveren; een kleur die we speciaal ontwikkelden. De randen hebben een zilvermetalen kleur, maar de rode kleur was het belangrijkste  aandachtspunt. Het is een vierlaagse High Build PVDF met Lumiflon Clearcoat coating geworden; een topcoating die onder de felle zon in de woestijn absoluut niet mag verkleuren. We kunnen ons niet permitteren dat zo’n in het oog springend object er na een paar jaar vaal en dof uit gaat zien. Dat zie je vooral vaak met rood gebeuren. Met deze coating kunnen we garanderen dat dit niet gebeurt. Voor de rest vormt de productie, qua volume, in onze fabriek geen probleem. Er waren daarvoor geen extra aanpassingen nodig.’  

Volle lengte
De oppervlakte van het Ferrari dak wordt maar liefst 200.000 vierkante meter.  Dat is net zo groot als 26 voetbalvelden. De eerste rollen zijn al op de bouwplaats op Yas Island gearriveerd en verwerkt. De rest wordt fasegewijs aangevoerd. Alle banen worden geleverd tussen 500 en 700 mm dik en hebben een lengte van duizend meter.  Om het dak zo weinig mogelijk naden te geven, waardoor het risico tot lekken tot een minimum wordt beperkt, worden de rollen zoveel mogelijk in hun volle lengte gelegd. De langste baan, die tot nu toe is gelegd is 91.40 meter lang.  

Mobiele installatie
Het felsen van de banen vindt op de bouwplaats plaats en wordt door een ander gespecialiseerd bedrijf ter hand genomen met behulp van een mobiele installatie ter plaatse. De geplande oplevering is juli 2009. Volgens de F1 planning gaat op het nieuwe circuit de eerste race op 15 november 2009 plaatsvinden. Tijdens dat festijn zullen wereldwijd weer in veel huiskamers de tv-beelden en geluiden van gierende banden, ronkende motoren en de supersnelle racewagens te zien en te horen zijn. Eveneens zijn dan over heel de wereld via luchtopnames het rode dak van Euramax te zien. Is er een betere reclame denkbaar?  
Andere soortgelijke grote projecten die het Limburgse bedrijf ver van huis afleverde staan onder meer in Bahrain (de façade van een gebouw), in Abu Dhabi (een goudkleurig dak), in Dubai ( een zilverkleurig dak op een overdekte skihal) en in China (een dak van een stadion en van een Formule 1 circuit). Op de site www.yasisland.ae is te zien hoe het Ferraridak er in zijn geheel uit gaat zien.

De redactie

Recent Posts

Blog Rolf Elling: Zorg voor enige houvast

En dan is het al weer december, de laatste maand van het jaar. Het wordt…

1 jaar ago

Hoogprecisiespecialist ziet vraag aantrekken en investeert in machinepark

Na een rustige periode ziet Hamers Metaalbewerking uit Tilburg de vraag weer aantrekken. Het maakbedrijf…

1 jaar ago

Verhuizing vormt sluitstuk transitie Harry Hersbach Tools

Harry Hersbach Tools, leverancier van gereedschap voor de metaalverwerkende industrie, staat voor een verhuizing van…

1 jaar ago

Wereldwijde staalproductie nagenoeg gelijk

De wereldwijde staalproductie liet in september een stijging zien van 0,6 procent ten opzichte van…

1 jaar ago

Stap voorwaarts voor Hoekman met vierde locatie

Hoekman RVS wil de productieprocessen in lasersnijden, kanten, afwerken, walsen en lassen naar een hoger…

1 jaar ago

Nieuwe assemblagehal voor Wetech

Machinefabriek Wetech op industrieterrein De Horsel in Nuth breidt haar assemblagehal uit. De fabriek is…

1 jaar ago