Eerste duurzame transportsysteem door de ruimte

Hoewel OTS in eerste instantie lijkt op een monorailsysteem, zijn er unieke constructie- en designkenmerken die OTS wezenlijk onderscheiden van de monorail. De trein van de toekomst wordt gemaakt van geprefabriceerde elementen en heeft een lager energieverbruik per passagier dan de huidige treinsystemen.

Weersonafhankelijk door afgeschermde bogies

Het OTS ontwerp is een afgeleide van een kabelbaan waarbij vervoerselementen op vaste afstand met constante snelheid, heen en teruggaand, bewegen. Dankzij de inzet van nieuwe technologieën is er geen sprake van geluidsoverlast of trillingen. Er wordt uitgegaan van een stalen draagprofiel, met een onder- en bovenflens.

De bovenflens is breed en voorzien van hangende zijpanelen, waardoor een tunnel wordt gevormd. Hierdoor worden de bogies volledig afgeschermd en is OTS een weersonafhankelijk vervoerssysteem. Er wordt dus ook met zware sneeuwval gereden. Bovendien is er van bladvorming op de rails geen sprake. In de fabriek is de tunnel uitgerust met de noodzakelijke leidingen, besturing en schakelapparatuur voor controle, veiligheid en de elektrische voeding.

4.800 passagiers per uur

De bogies kunnen een snelheid behalen van maar liefst 60 meter per seconde. Omgerekend is dat een snelheid van 216 kilometer per uur. Elke 30 seconden kunnen 40 passagiers in elke gewenste richting vervoerd worden, wat resulteert in een theoretische capaciteit van 4.800 passagiers per uur per baanrichting. OTS is een financieel en economisch aantrekkelijk totaalsysteem voor ‘on-demand’ railtransport. De frequentie kan computergestuurd worden aangepast aan het passagiersaanbod. In de spitsuren worden zo lange wachttijden vermeden.

Minimale grondbelasting

De cabines hangen 4,2 meter boven de grond. Hierdoor baant OTS geen weg door landbouw- en natuurgebieden. De hoogte van OTS is 8,6 meter. Te hoog voor mens en dier om op het spoor te komen. De hoogte kan zo nodig worden aangepast bij het kruisen van waterwegen of obstakels. Per bogie met een 40 persoonscabine of draagplateau wordt uitgegaan van 8.000 kilogram.

De redactie

Recent Posts

Blog Rolf Elling: Zorg voor enige houvast

En dan is het al weer december, de laatste maand van het jaar. Het wordt…

1 jaar ago

Hoogprecisiespecialist ziet vraag aantrekken en investeert in machinepark

Na een rustige periode ziet Hamers Metaalbewerking uit Tilburg de vraag weer aantrekken. Het maakbedrijf…

1 jaar ago

Verhuizing vormt sluitstuk transitie Harry Hersbach Tools

Harry Hersbach Tools, leverancier van gereedschap voor de metaalverwerkende industrie, staat voor een verhuizing van…

1 jaar ago

Wereldwijde staalproductie nagenoeg gelijk

De wereldwijde staalproductie liet in september een stijging zien van 0,6 procent ten opzichte van…

1 jaar ago

Stap voorwaarts voor Hoekman met vierde locatie

Hoekman RVS wil de productieprocessen in lasersnijden, kanten, afwerken, walsen en lassen naar een hoger…

1 jaar ago

Nieuwe assemblagehal voor Wetech

Machinefabriek Wetech op industrieterrein De Horsel in Nuth breidt haar assemblagehal uit. De fabriek is…

1 jaar ago