Categories: Actueel

E-trike voor korte afstanden

De zogeheten e-trike haalt een maximale snelheid van 45 km/u en kan dankzij een paar zonnecellen zelfs verder rijden dan de standaard actieradius van 60 km. Hij weegt 120 kg inclusief accu en heeft een totaalgewicht van 300 kg. Het opbergvolume bedraagt momenteel 600 l, wat betekent dat er ongeveer 8 winkelmandjes tot een gewicht van 100 kg vervoerd kunnen worden.

Aandrijving

De voornaafmotor heeft een vermogen van 2,3 kW en een maximumkoppel van 120 Nm, dat beschikbaar is vanaf een staande start. Een verbruik van ongeveer 2,5 kWh per 100 km wordt als matig beschouwd en komt overeen met een verbruik van 0,32 l benzine of 0,25 l diesel per 100 km. Wanneer de zonnecellen extra stroom opleveren, is de actieradius nog groter of wordt het laadproces aan het stopcontact versneld.


Voorafgaand aan de samenwerking met Edeka had RM Customs al een prototype van zijn e-trike gelanceerd, die een snelheid van 25 km per uur haalde. Tijdens de ontwikkeling kampte men met het probleem dat het hele systeem bij kuilen of plotselinge stuurbewegingen begon te hobbelen, waardoor het voertuig dreigde te kantelen. Dit was ook een kritiekpunt van TÜV. Omdat de nieuwe uitvoering een maximumsnelheid van 45 km per uur heeft, moesten de oprichters van RM Customs, Marcel Rouenhoff en Markus Mühlberg, de problemen met het chassis oplossen. Een eerste poging met industriële gasveren bleek niet afdoende. Daarom werd contact opgenomen met ACE Stoßdämpfer GmbH. Dit bedrijf verkoopt onder meer gasdruk- en gastrekveren. Met hun ervaring en rekening houdend met de belangrijke uitgangspunten is gekozen voor de hydraulische remcilinders van het type HB-28-100-EE-PT. Deze remcilinders kunnen worden gebruikt als dubbelzijdige of enkelzijdige remmen. De HB-28 is instelbaar en is met een diameter van 28 mm en een slag van 100 mm goed voor een variabel instelbare druk- of trekkracht van 30 N tot 3.000 N. Een instelsegment op de zuiger zorgt voor een eenvoudige afstelling.

Toekomst

Voor de volgende generatie van de e-trike zullen een verlengde wielbasis, een bredere rupsband en een achterwielaandrijving met twee naafmotoren van elk 2 kW en een koppel van 80 Nm zorgen voor nog meer rijveiligheid en wendbaarheid. Bovendien moet het volume van de kofferruimte worden verhoogd tot 1.000 liter. De accu wordt dan direct voor de achteras onder de kofferbak geplaatst om een zo laag mogelijk zwaartepunt en dus een optimaal bochtengedrag te bereiken. Optioneel kan de koffer worden voorzien van een 200 W Peltier koelsysteem in combinatie met 80 mm isolatieplaten van Styrodur.

Wat is een remcilinder

Een remcilinder of ook wel genoemd wielremcilinder is een gietijzeren of aluminium deel wat gemonteerd zit in de remtrommel op de ankerplaat en waarin zich 1 of 2 zuigers bevinden welke door een rubber stofhoes beschermd worden.


De hydraulische druk die via het rempedaal uitgeoefend wordt en welke versterkt wordt door de rembekrachter drukt via de remleiding en remslang de cilinders naar buiten. De cilinders drukken de voering tegen de trommel en deze zal vertragen. Om het remsysteem te kunnen ontluchten is er een ontluchtingsnippel op de remcilinder aangebracht welke ook beschermd wordt tegen corrosie door een afsluitdopje.


www.ace-ace.com

De redactie

Recent Posts

Blog Rolf Elling: Zorg voor enige houvast

En dan is het al weer december, de laatste maand van het jaar. Het wordt…

1 jaar ago

Hoogprecisiespecialist ziet vraag aantrekken en investeert in machinepark

Na een rustige periode ziet Hamers Metaalbewerking uit Tilburg de vraag weer aantrekken. Het maakbedrijf…

1 jaar ago

Verhuizing vormt sluitstuk transitie Harry Hersbach Tools

Harry Hersbach Tools, leverancier van gereedschap voor de metaalverwerkende industrie, staat voor een verhuizing van…

1 jaar ago

Wereldwijde staalproductie nagenoeg gelijk

De wereldwijde staalproductie liet in september een stijging zien van 0,6 procent ten opzichte van…

1 jaar ago

Stap voorwaarts voor Hoekman met vierde locatie

Hoekman RVS wil de productieprocessen in lasersnijden, kanten, afwerken, walsen en lassen naar een hoger…

1 jaar ago

Nieuwe assemblagehal voor Wetech

Machinefabriek Wetech op industrieterrein De Horsel in Nuth breidt haar assemblagehal uit. De fabriek is…

1 jaar ago