Duitse campagne tegen namaakmachines

Alles bij elkaar zegt de Duitse machine- en installatieindustrie voor 5 miljard euro per jaar aan schade te leiden. Zelfs op beurzen durven Aziatische exposanten gerust een namaakmachine tentoon te stellen. ‘Het probleem met namaak is groot’, constateert dr. Gutmann Habig, branchemanager bij de VDMA. ‘We richten ons met deze campagne in eerste instantie op de gebruikers van de technologie en niet op de criminelen zelf.’ Habig wijst erop dat voor Europese gebruikers een thema als veiligheid niet uit het oog mag worden verloren. Namaakproducten voldoen vaak niet aan allerlei veiligheidseisen. Bij de campagne hoort een apart logo, waarin de c van copyright gecombineerd wordt met een vingerafdruk.
Franc Coenen

Meer over dit onderwerp in het volgende nummer (week 36) van Vraag en Aanbod.

De redactie

Recent Posts

Blog Rolf Elling: Zorg voor enige houvast

En dan is het al weer december, de laatste maand van het jaar. Het wordt…

1 jaar ago

Hoogprecisiespecialist ziet vraag aantrekken en investeert in machinepark

Na een rustige periode ziet Hamers Metaalbewerking uit Tilburg de vraag weer aantrekken. Het maakbedrijf…

1 jaar ago

Verhuizing vormt sluitstuk transitie Harry Hersbach Tools

Harry Hersbach Tools, leverancier van gereedschap voor de metaalverwerkende industrie, staat voor een verhuizing van…

1 jaar ago

Wereldwijde staalproductie nagenoeg gelijk

De wereldwijde staalproductie liet in september een stijging zien van 0,6 procent ten opzichte van…

1 jaar ago

Stap voorwaarts voor Hoekman met vierde locatie

Hoekman RVS wil de productieprocessen in lasersnijden, kanten, afwerken, walsen en lassen naar een hoger…

1 jaar ago

Nieuwe assemblagehal voor Wetech

Machinefabriek Wetech op industrieterrein De Horsel in Nuth breidt haar assemblagehal uit. De fabriek is…

1 jaar ago