De brug is vorige maand geprint bij de Technische Universiteit van Eindhoven. Het Amsterdamse bedrijf FDN zorgde voor de ontwikkeling.
‘Vorig jaar hadden we nog geen idee hoe we dit moesten doen, nu zijn de liggers er’, zegt ingenieur Dil Tirimanna van FDN. Een brug printen vormt een uitdagende klus. Niet zozeer qua omvang, maar wel qua sterkte. ‘In China printen ze complete huizen. Maar een brug moet een enorme draagkracht hebben.’
Wel vaker zijn er bruggen op deze manier ontwikkeld, maar dan ging het om fietsers- of voetgangersbruggen. Een brug voor autoverkeer is volgens de provincie en FDN nog nooit geprint.
Als de proef slaagt, krijgt de volledige brug een plek in de omgeving van Blauwestad.
Is het printen van dit soort grote constructies de toekomst? Volgens Tirimanna in elk geval voor bruggen van 20 tot 30 meter. Maar of het heel snel de standaard wordt? Daarvoor is mogelijk nog tijd nodig. ‘De bouwsector conservatief’, vindt de ingenieur. ‘Een toepassing kan heel goed zijn, maar de markt moet het ook accepteren. Anders lukt het nog niet.’
En dan is het al weer december, de laatste maand van het jaar. Het wordt…
Na een rustige periode ziet Hamers Metaalbewerking uit Tilburg de vraag weer aantrekken. Het maakbedrijf…
Harry Hersbach Tools, leverancier van gereedschap voor de metaalverwerkende industrie, staat voor een verhuizing van…
De wereldwijde staalproductie liet in september een stijging zien van 0,6 procent ten opzichte van…
Hoekman RVS wil de productieprocessen in lasersnijden, kanten, afwerken, walsen en lassen naar een hoger…
Machinefabriek Wetech op industrieterrein De Horsel in Nuth breidt haar assemblagehal uit. De fabriek is…