Vorige week donderdag stuurde Brussel een officiële aanklacht naar de eerder genoemde truckfabrikanten. Eind oktober berichtte persbureau Bloomberg al dat ook Scania, Iveco en Renault Trucks onder de loep lagen. In januari 2011 deed Brussel samen met nationale mededingingsautoriteiten al onaangekondigde inspecties, onder meer bij DAF in Eindhoven en Scania in Breda.
De commissie onderstreept dat het sturen van een officiële aanklacht nog niet de uitkomst van het onderzoek bepaalt. Als de Commissie de zaak kan bewijzen, gaat het om een zeer ernstige inbreuk op de EU-concurrentieregels, waar zware boetes op kunnen volgen. Volgens het EU-verdrag kunnen die oplopen tot 10 procent van de omzet.
Het kartel zou jarenlang hebben bestaan en zich hebben uitgestrekt tot de hele Europese Economische Ruimte (EER). Dat is de Europese Unie plus Noorwegen, Liechtenstein en IJsland.
En dan is het al weer december, de laatste maand van het jaar. Het wordt…
Na een rustige periode ziet Hamers Metaalbewerking uit Tilburg de vraag weer aantrekken. Het maakbedrijf…
Harry Hersbach Tools, leverancier van gereedschap voor de metaalverwerkende industrie, staat voor een verhuizing van…
De wereldwijde staalproductie liet in september een stijging zien van 0,6 procent ten opzichte van…
Hoekman RVS wil de productieprocessen in lasersnijden, kanten, afwerken, walsen en lassen naar een hoger…
Machinefabriek Wetech op industrieterrein De Horsel in Nuth breidt haar assemblagehal uit. De fabriek is…