Dat blijkt uit gegevens van de ACEA, het Europese verbond van autofabrikanten. Doot het sluiten van fabrieken in heel Europa naar aanleiding van het coronavirus, zijn er nu al 1,2 miljoen minder motorvoertuigen geproduceerd. De gemiddelde stilleggingsduur bedraagt momenteel 16 werkdagen. Het is duidelijk dat de productieverliezen zullen toenemen als de stilleggingen worden verlengd of als extra fabrieken worden stilgelegd.
ACEA heeft twee interactieve kaarten gemaakt die de impact van het coronavirus op de automobielindustrie weergeven, zowel wat betreft het aantal getroffen medewerkers als het productieverlies in eenheden.
In totaal zijn er 2,6 miljoen directe arbeidsplaatsen in de automobielindustrie in de Euopese Unie, waarbij de voertuigfabrikanten 229 assemblage- en productiefabrieken in de hele regio hebben. De bredere autosector zorgt voor indirecte en directe werkgelegenheid voor 13,8 miljoen mensen in de Europese Unie.
‘Op dit moment is de voornaamste zorg van ACEA en al haar leden het beheersen van de onmiddellijke crisis in de auto-industrie, die in wezen abrupt tot stilstand is gekomen – iets wat de sector nog nooit eerder heeft meegemaakt’, aldus Eric-Mark Huitema, directeur-generaal van ACEA.
‘Onze eerste prioriteit is het beschermen van de gezondheid en de werkgelegenheid van de bijna 14 miljoen Europeanen die direct of indirect in onze sector werken.’
En dan is het al weer december, de laatste maand van het jaar. Het wordt…
Na een rustige periode ziet Hamers Metaalbewerking uit Tilburg de vraag weer aantrekken. Het maakbedrijf…
Harry Hersbach Tools, leverancier van gereedschap voor de metaalverwerkende industrie, staat voor een verhuizing van…
De wereldwijde staalproductie liet in september een stijging zien van 0,6 procent ten opzichte van…
Hoekman RVS wil de productieprocessen in lasersnijden, kanten, afwerken, walsen en lassen naar een hoger…
Machinefabriek Wetech op industrieterrein De Horsel in Nuth breidt haar assemblagehal uit. De fabriek is…