Concurrentiepositie transport en logistiek sector onder druk

Dit blijkt uit onderzoek van Ernst & Young onder ruim honderd ondernemers en managers naar de effecten van de economische crisis. In het bijzonder uiten de grotere logistieke bedrijven hun zorgen; binnen deze groep ziet zelfs bijna 80 procent een verslechtering van de internationale concurrentiepositie.

Overheid boosdoener

‘De resultaten zijn zorgelijk’, zo stellen Marcel Huizer en Jeroen Kamphuis van Ernst & Young. Huizer: ‘Ruim een jaar geleden werd in onze scenariostudie Transport & Logistiek 2015 al duidelijk dat de overheid nog hard aan de weg moet timmeren om een positief toekomstscenario voor deze sector te kunnen bewerkstelligen. Maar liefst 50 procent van de ondernemers in transport en logistiek zag de overheid als grootste bedreiging voor de continuïteit van zijn of haar onderneming. Uit ons nieuwe onderzoek blijkt weinig verandering. Slechts 6 procent van de ondervraagden is het afgelopen jaar positiever gaan denken over het overheidsbeleid ten aanzien van transport en logistiek.’

Innovaties stimuleren

Huizer vervolgt: ‘De overheid investeert nu extra in infrastructuur, er is echter meer nodig om ook in de toekomst een belangrijke internationale positie in te kunnen nemen. Het kabinet zou de crisis moeten gebruiken om duurzaamheid en innovaties in de transportsector te stimuleren. Door dit naar achteren te schuiven loopt de ontwikkeling van intermodaal vervoer gevaar.’

Op de vraag of de crisis de kansen voor spoor en binnenvaart ten opzichte van wegvervoer beïnvloed verwacht 35 procent van de ondervraagden een negatieve invloed op spoor en binnenvaart. Aansluitend hierop blijkt dat ruim de helft van de transportondernemers geen plannen heeft om meer transport te laten verrichten via spoor of water terwijl vanuit de klant juist meer belangstelling bestaat voor duurzaam vervoer.

Concurrentiestrijd

Overcapaciteit blijft een groot probleem voor de sector en leidt tot een hevige concurrentiestrijd. Hardere prijsconcurrentie in de markt wordt gezien als de belangrijkste bedreiging die uit de crisis voortkomt (65 procent). ‘Uit de cijfers blijkt dat meer dan de helft van de ondervraagden hoopt dat deze verharde concurrentiestrijd leidt tot een versnelde herstructurering van de branche. Wat we tot nu toe echter merken is dat een grondige herstructurering uitblijft. Binnen deze sector horen wij wel eens als klacht dat het in Nederland te makkelijk is om een doorstart te maken. Hierdoor blijft een ongezonde situatie bestaan voor de sector in totaliteit’, aldus Huizer.

Lange weg te gaan

De sector ziet de situatie zeker op korte termijn niet verbeteren. Huizer: ‘Ongeveer twee op de drie respondenten geeft aan dat zij nog geen marktherstel zien. Ruim een derde van de ondervraagden verwacht dat de situatie van ondercapaciteit voor de crisis zeker de komende vijf jaar niet meer terugkeert. Er is nog een lange weg te gaan.’

De redactie

Recent Posts

Blog Rolf Elling: Zorg voor enige houvast

En dan is het al weer december, de laatste maand van het jaar. Het wordt…

1 jaar ago

Hoogprecisiespecialist ziet vraag aantrekken en investeert in machinepark

Na een rustige periode ziet Hamers Metaalbewerking uit Tilburg de vraag weer aantrekken. Het maakbedrijf…

1 jaar ago

Verhuizing vormt sluitstuk transitie Harry Hersbach Tools

Harry Hersbach Tools, leverancier van gereedschap voor de metaalverwerkende industrie, staat voor een verhuizing van…

1 jaar ago

Wereldwijde staalproductie nagenoeg gelijk

De wereldwijde staalproductie liet in september een stijging zien van 0,6 procent ten opzichte van…

1 jaar ago

Stap voorwaarts voor Hoekman met vierde locatie

Hoekman RVS wil de productieprocessen in lasersnijden, kanten, afwerken, walsen en lassen naar een hoger…

1 jaar ago

Nieuwe assemblagehal voor Wetech

Machinefabriek Wetech op industrieterrein De Horsel in Nuth breidt haar assemblagehal uit. De fabriek is…

1 jaar ago