Brandstofcel aangedreven raceauto neemt het op tegen benzineraceauto’s

Tijdens de Formula Student-wedstrijd streden dit jaar studententeams van 132 universiteiten uit alle delen van de wereld met hun zelf ontworpen racewagens. Het debuut van de brandstofceltechnologie leverde het team in de sprintrace een gedeelde 29e klassering op. Omdat brandstofceltechnologie pas debuteert is het team zeer tevreden met deze plaats in de voorhoede. De wedstrijd vond in het weekend van 14 en 15 juli plaats op het Engelse Silverstone circuit. Naast Forze deden er ook teams mee met een accu aangedreven raceauto.

Tot 80 pk

De Forze V gebruikt een brandstofcel om elektriciteit op te wekken om twee elektromotoren aan te drijven. De brandstofcel levert 18 kW, ongeveer 24 pk. Bovendien gebruikt de auto de elektromotoren om te remmen. Daarbij wordt energie teruggewonnen en opgeslagen in supercondensatoren. Hiermee kan de auto een tijdelijk piekvermogen leveren van 60 kW, ofwel 80 pk. De auto haalt 120 km/u en accelereert in minder dan 5 seconden naar 100 km/u. Met een volle tank (slechts 600 gram waterstofgas) kan de auto bijna een uur lang op volle snelheid racen. Hierbij komt er ruim 3 liter zuiver water uit de uitlaat. Vanwege de goede actieradius en het feit dat de auto in enkele minuten getankt kan worden ziet het team brandstofcellen als de lange-termijnoplossing voor duurzaam vervoer.

Forze

Het Delftse Forze-team bestaat uit ruim 60 studenten van de TU Delft. Het team wil laten zien dat deze technologie een serieus alternatief is voor fossiele brandstoffen. De studenten bouwen sinds 2007 ieder jaar een nieuwe brandstofcel auto. Dit jaar heeft het team de technologie kleiner en lichter weten te maken en is besloten dat de tijd rijp is om het op te nemen tegen fossiele brandstoffen. De brandstofcel in de auto is door de studenten geheel zelf ontwikkeld.

Het team van de TU Delft bouwt en racet al enige jaren waterstof-aangedreven racewagens. Voorheen racete het team in een aparte raceklasse. Nieuw is dat het team de gedurfde stap heeft genomen om hun raceauto, de Forze V, in te schrijven in een racecompetitie met voertuigen die gebruikmaken van verbrandingsmotoren en fossiele brandstoffen.

Forze-team

De redactie

Recent Posts

Blog Rolf Elling: Zorg voor enige houvast

En dan is het al weer december, de laatste maand van het jaar. Het wordt…

1 jaar ago

Hoogprecisiespecialist ziet vraag aantrekken en investeert in machinepark

Na een rustige periode ziet Hamers Metaalbewerking uit Tilburg de vraag weer aantrekken. Het maakbedrijf…

1 jaar ago

Verhuizing vormt sluitstuk transitie Harry Hersbach Tools

Harry Hersbach Tools, leverancier van gereedschap voor de metaalverwerkende industrie, staat voor een verhuizing van…

1 jaar ago

Wereldwijde staalproductie nagenoeg gelijk

De wereldwijde staalproductie liet in september een stijging zien van 0,6 procent ten opzichte van…

1 jaar ago

Stap voorwaarts voor Hoekman met vierde locatie

Hoekman RVS wil de productieprocessen in lasersnijden, kanten, afwerken, walsen en lassen naar een hoger…

1 jaar ago

Nieuwe assemblagehal voor Wetech

Machinefabriek Wetech op industrieterrein De Horsel in Nuth breidt haar assemblagehal uit. De fabriek is…

1 jaar ago