Out of the box. U zult het ongetwijfeld wel eens zijn tegengekomen of hebt het zelf al eens geopperd en geroepen binnen uw organisatie. We moeten binnen de maakindustrie meer out of the box denken en vooral doen.
Het betekent in feite niets anders dan buiten de gebaande paden treden. Dus eens ergens anders tegenaan kijken. Er zijn zelfs meerdaagse trainingen om nieuwe denktechnieken te ontplooien. Hierbij komt dan ook het vergroten van de creativiteit om de hoek.
Het ‘als we doen wat we altijd hebben gedaan, krijgen we wat we altijd hebben gekregen’, moet uit onze gedachten. Tenminste als we vooruit willen en meer en vooral nieuwe business willen gaan behalen.
Het zit, denk ik, ook wel een beetje in onze Nederlandse genen, de creativiteit, de innovatiekracht en de passie om hiermee daadwerkelijk aan de slag te gaan. We komen het nog al eens tegen binnen het industriële midden- en kleinbedrijf.
Hetzelfde geldt ook zeker voor ons als uitgever. Ook wij moeten out of the box denken en doen. Concreet betekent het dat we buiten onze bestaande uitgeefproducten gaan kijken naar nieuwe bronnen van inkomsten.
Een prachtig voorbeeld is natuurlijk onze Duitse uitgave Holland Zulieferland. Zonder enige schroom kan ik stellen dat dit vooralsnog een doorslaand succes is. Deze constatering is na twee uitgaven wellicht wat vroeg, maar door alle positieve reacties die we ontvangen merken we dat we de goede kant op gaan.
Deze uitgave zetten we in een oplage van 8.500 circa drie keer per jaar weg binnen de maakindustrie in de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen. Het kost ‘onze mensen’ nieuwe en vooral extra energie, maar uiteindelijk leidt het tot een positief resultaat en gevoel. Bovendien zijn we ook trots dat we het initiatief daadwerkelijk hebben opgepakt en gerealiseerd.
Het is, zo blijkt, een kwestie van doen. Ook een kwestie van durven investeren en er met een club goede professionals helemaal voor gaan. Het is binnen uw dagelijkse bedrijfsvoering niet anders. Ook hier zal het ‘out of the box’ denken resultaat opleveren. Daar ben ik van overtuigd.
Rolf Elling, hoofdredacteur
Reageren?
E-mail: rolfelling@vraagenaanbod.stijlgenoten.nl
Twitter: @VenA_Rolf
Facebook: www.facebook.com/vraagenaanbod