
Zo aan het einde van het jaar wil ik u toch nog een praktijkcase meegeven. Ter overweging. Om even over na te denken dus. Een bedrijf organiseerde recent open dagen. Nu wilden ze dit eens even anders aanpakken, helemaal digitaal. Dus de relaties gemaild en het via andere (sociale) media kenbaar gemaakt.
Dit is anno 2015 toch wel de manier om het kenbaar te maken en bezoekers uit te nodigen. Althans, dat dachten ze bij deze firma. Het pakte echter anders uit. Het gewenste aantal bezoekers viel uiteindelijk toch behoorlijk tegen. Navraag leerde dat niet iedere relatie het bericht had ontvangen, danwel geopend.
Volgende keer dan toch maar weer een advertentie in jullie uitgave, die wordt in elk geval gelezen en levert ons meer klanten of bezoekers op, zo liet de manager daar mij in alle oprechtheid weten.
Tja, nadat ik hem bedankte voor het ‘in ons gestelde vertrouwen’, heb ik hem toch maar even uitgelegd hoe wij dat binnen onze uitgeverij ‘zien’. Allereerst is het sterk afhankelijk van in welke markten je zit. De bedrijven en iedereen die actief is in de toch nog redelijk conservatieve maakindustrie, gaan eenvoudigweg anders om met dergelijke uitingen en dus ook uitnodigingen via het internet.
Het is binnen onze maakindustrie in mijn beleving nog steeds de kracht van de combinatie: de krant, internet en de nieuwsbrieven. Als je deze alle drie bij elkaar optelt, dan heb je een prima bereik in de Nederlandse, en met onze Belgische uitgave ook bij onze zuiderburen, maakindustrie.
De krant heeft een wekelijkse oplage van een slordige 18.000, in België elke drie weken 8.500. En onze nieuwsbrieven gaan naar ruim 10.000 adressen. Dit zijn aangemelde en geregistreerde geïnteresseerden uit onze maakindustrie. En dan hebben we natuurlijk onze website nog met tegen de 100.000 pageviews per maand.
U mag zelf de conclusie trekken over ons bereik. Ik ben er in elk geval best trots op dat ‘we’, want we doen het met zijn allen, de Nederlandse maakindustrie op deze wijze bedienen en voorzien van informatie waarmee het ondernemerschap beter, anders of efficiënter kan worden uitgevoerd. Zoals ik al zei, het is ter overweging.
Reageren?
E-mail: rolfelling@vraagenaanbod.stijlgenoten.nl
Twitter: @VenA_Rolf
Facebook: https://www.facebook.com/vraagenaanbod