Het gerecyclede materiaal is zo sterk is dat het de traditionele staalplaten, de sheet molding compounds en het aluminium dat bij de productie van auto’s wordt gebruikt, perfect kan vervangen.
Door het gebruik van een blend van polycarbonaat en polyester, afkomstig van de PET-flessen en watertonnen, kunnen aanzienlijke hoeveelheden basisgrondstoffen bespaard worden en natuurlijk ook energie die nodig is om de originele staal- en aluminiumplaten te produceren. ‘We zitten nu nog in de fase van de invoering van het gerecyclede product Makroblend GR 235M. Er zijn geen concrete projecten waar het materiaal reeds gebruikt wordt, noch zijn er directe contacten met OEM’ers’, zegt Frank Rothbarth van Bayer MaterialScience.
‘De sterkte kan worden vergeleken met de makroblends UT 235 M. Dat is een bekend materiaal voor de productie van carrosseriedelen’, vertelt Eckhard Wenz, technisch specialist bij Bayer. ‘De grootste voordelen, tegenover de traditionele metalen, is dat deze kunststof aanzienlijk zuiniger is, omdat de vormdelen geen nabewerking vergen.’ Bayer denkt het materiaal toe te passen in kofferbakken, hardtops van cabrio’s en volledige panelen.
En dan is het al weer december, de laatste maand van het jaar. Het wordt…
Na een rustige periode ziet Hamers Metaalbewerking uit Tilburg de vraag weer aantrekken. Het maakbedrijf…
Harry Hersbach Tools, leverancier van gereedschap voor de metaalverwerkende industrie, staat voor een verhuizing van…
De wereldwijde staalproductie liet in september een stijging zien van 0,6 procent ten opzichte van…
Hoekman RVS wil de productieprocessen in lasersnijden, kanten, afwerken, walsen en lassen naar een hoger…
Machinefabriek Wetech op industrieterrein De Horsel in Nuth breidt haar assemblagehal uit. De fabriek is…