Actueel

BASF gaat een fabriek  bouwen ter voorbereiding recyclage van metalen uit accu’s

De Duitse chemiereus BASF gaat in Schwarzheide, Duitsland, een fabriek bouwen om ‘zwarte massa’ uit autoaccu’s te recupereren. Uit deze zwarte massa zal in een latere fase de metalen nikkel, mangaan, kobalt en lithium worden  gewonnen.

Toekomstige BASF fabriek in Schwarzheide, Duitsland (BASF).

De investering in de nieuwe fabriek versterkt BASF’s productie- en recyclinghub voor kathode-actieve materialen (CAM) in Schwarzheide. De site is volgens het bedrijf een ideale locatie voor de opbouw van batterijrecyclingactiviteiten omdat hier veel EV-autofabrikanten en celproducenten gevestigd zijn. In 2024 wordt er gestart met de bouw van de nieuwe fabriek die uiteindelijk 30 arbeidsplaatsen moet faciliteren.

Zwarte massa als grondstof

In de fabriek wordt ‘black mass’ geproduceerd uit gebruikte accu’s. Zwarte massaproductie is de eerste stap in het batterijrecyclingproces en is gebaseerd op mechanische behandeling van de batterijen. De geproduceerde zwarte massa bevat grote hoeveelheden van de belangrijkste metalen die worden gebruikt om CAM te produceren: lithium, nikkel, kobalt en mangaan.

De zwarte massa uit de toekomstige fabriek zal de grondstof zijn voor de commerciële hydrometallurgische raffinaderij voor batterijrecycling die BASF medio later wil bouwen. ‘Met deze investering in een zwarte massafabriek voor batterijrecycling op commerciële schaal, zetten we de volgende stap om de volledige waardeketen voor batterijrecycling bij BASF tot stand te brengen. Dit stelt ons in staat om het end-to-end recyclingproces te optimaliseren en de CO2-voetafdruk te verkleinen’, zegt Dr. Peter Schuhmacher, President, Catalysts-divisie bij BASF.

Hij vervolgt: ‘De gesloten kringloop van afgedankte batterijen tot CAM voor nieuwe batterijen, ondersteunt onze klanten in de gehele waardeketen van batterijen, vermindert de afhankelijkheid van gewonnen grondstoffen en maakt een circulaire economie mogelijk.’

Recycling van batterijen is een belangrijke hefboom om de CO2-voetafdruk van elektrische voertuigen op batterijen te verkleinen en is van cruciaal belang om te voldoen aan de ambitieuze, circulaire beleidsvereisten die worden verwacht in het kader van de voorgestelde EU-batterijverordening. Deze hebben betrekking op de recyclingefficiëntie van lithium-ionbatterijen, evenals de doelstellingen voor materiaalterugwinning en gerecycleerd gehalte voor nikkel, kobalt en lithium.

De redactie

Recent Posts

Blog Rolf Elling: Zorg voor enige houvast

En dan is het al weer december, de laatste maand van het jaar. Het wordt…

1 jaar ago

Hoogprecisiespecialist ziet vraag aantrekken en investeert in machinepark

Na een rustige periode ziet Hamers Metaalbewerking uit Tilburg de vraag weer aantrekken. Het maakbedrijf…

1 jaar ago

Verhuizing vormt sluitstuk transitie Harry Hersbach Tools

Harry Hersbach Tools, leverancier van gereedschap voor de metaalverwerkende industrie, staat voor een verhuizing van…

1 jaar ago

Wereldwijde staalproductie nagenoeg gelijk

De wereldwijde staalproductie liet in september een stijging zien van 0,6 procent ten opzichte van…

1 jaar ago

Stap voorwaarts voor Hoekman met vierde locatie

Hoekman RVS wil de productieprocessen in lasersnijden, kanten, afwerken, walsen en lassen naar een hoger…

1 jaar ago

Nieuwe assemblagehal voor Wetech

Machinefabriek Wetech op industrieterrein De Horsel in Nuth breidt haar assemblagehal uit. De fabriek is…

1 jaar ago