AWL-Techniek bouwt productielijn voor Kirchhoff Automotive

Op het gebied van veiligheid en ergonomie, is de cockpit de belangrijkste interface tussen de auto en de bestuurder. Het onderdeel brengt de constructiedelen en de individuele systemen samen. Een belangrijk aspect van de cockpit is het frame waarop de meeste onderdelen zijn gemonteerd: de Cross Car Beam.

Ofschoon deze CCB in Amerika reeds met laser gelast wordt, is het laserlassen van een CCB (Cross Car Beam = dwarsbalken) voor Europese begrippen uniek.

Om naast Amerika ook Europa te voorzien van lasergelaste CCB’s, heeft Kirchhoff AWL in 2011 de opdracht gegeven tot het ontwikkelen en realiseren van een laserlasmachine. Kirchhoff Automotive is een van de meest toonaangevende toeleveranciers van metaalstructuren in de automobiel industrie. Het traditionele, maar zeer innovatieve familiebedrijf bestaat 225 jaar en kan terugkijken op een interessante en indrukwekkende geschiedenis.

Conceptkeuzes

Gedurende het afgelopen jaar zijn vijf verschillende conceptkeuzes door AWL begeleid. Door nauwe samenwerking met Kirchhoff is het meest passende concept gevonden met betrekking tot onder andere investering, cyclustijd, logistiek en procesbetrouwbaarheid. Daarbij is uiteindelijk gekozen voor een concept dat aanzienlijk afwijkt van het reeds bestaande productieconcept in Hermosillo, Mexico.

4D technologie

Het project bestaat uit vier machines. De eerste machine is het projectielasportaal dat volledig geautomatiseerd moeren op de enkele onderdelen last op basis van weerstandlassen. Daarna vervolgt het product zijn weg naar twee laserlascellen. Tijdens het laserlasproces wordt de laserlaskwaliteit gecontroleerd door middel van 4D technologie. Deze informatie wordt gelogd in de PLC met behulp van een unieke scanbare QR-code op het onderdeel. Eventuele fouten worden op deze manier direct geconstateerd waarna het product uit het proces wordt gehaald en in het nabewerkingstation wordt hersteld. Tenslotte worden in de push-nut montage machine de ‘push-nuts’ automatisch gemonteerd.

Delen laserbron

In het laserlasproces wordt gebruik gemaakt van het AWL Beam Switch systeem waarbij twee robots één laserbron delen. Hierbij wordt gelast met vaste optieken aan de robot. Met name het toepassen van deze AWL laserlasontwikkeling is de sleutel naar succes in dit project. Het systeem beschikt over een hoge mate van 3D flexibiliteit die voor het lassen van een CCB noodzakelijk is. Dit is uniek in de wereld en wijkt af van de gekozen configuratie die voor de productie wordt gebruikt van dezelfde CCB’s voor de Amerikaanse markt.

Kirchhoff Automtive

AWL-Techniek

De redactie

Recent Posts

Blog Rolf Elling: Zorg voor enige houvast

En dan is het al weer december, de laatste maand van het jaar. Het wordt…

1 jaar ago

Hoogprecisiespecialist ziet vraag aantrekken en investeert in machinepark

Na een rustige periode ziet Hamers Metaalbewerking uit Tilburg de vraag weer aantrekken. Het maakbedrijf…

1 jaar ago

Verhuizing vormt sluitstuk transitie Harry Hersbach Tools

Harry Hersbach Tools, leverancier van gereedschap voor de metaalverwerkende industrie, staat voor een verhuizing van…

1 jaar ago

Wereldwijde staalproductie nagenoeg gelijk

De wereldwijde staalproductie liet in september een stijging zien van 0,6 procent ten opzichte van…

1 jaar ago

Stap voorwaarts voor Hoekman met vierde locatie

Hoekman RVS wil de productieprocessen in lasersnijden, kanten, afwerken, walsen en lassen naar een hoger…

1 jaar ago

Nieuwe assemblagehal voor Wetech

Machinefabriek Wetech op industrieterrein De Horsel in Nuth breidt haar assemblagehal uit. De fabriek is…

1 jaar ago