Automatisering maakt efficiënter produceren mogelijk bij Matas

‘Allereerst zijn we begonnen met het schrijven van onze eigen software voor ons machinepark. Dat was onze eerste stap om de kwaliteit naar een hoger niveau te brengen. We kunnen nu 38 duizend componenten per uur draaien met anderhalve operator op twee machines. In Azië draaien dan wel machines met een hogere capaciteit, maar die worden bediend door 5,6 medewerkers. Aangezien de lonen daar ook stijgen, is het voor ons dan ook geen optie om naar dergelijke lageloon landen te gaan. Wij kozen ervoor om in Nederland te investeren in systemen en machines waarmee we voorop blijven lopen met onze kwaliteit’, legt algemeen directeur Guido Bergman uit. Een voorbeeld van zo’n systeem is het geïnstalleerde pakket Isah-7 waarmee de interne logistiek wordt beheerst. Met 60 duizend verschillende onderdelen in huis is dat geen overbodige luxe. Ook wordt bij Matas alleen nog met 2D-barcodes gewerkt omdat deze veel meer informatie geven dan de gewone barcodes.

Papierloos

Een andere stap die bij Matas is gezet om de productieprocessen nog meer onder controle te krijgen is de aanschaf van het totale Aegis-MOS systeem. Met deze investering is het bedrijf de eerste in Europa, die deze software op het allerhoogste niveau gebruikt. ‘Deze software helpt ons om producten en processen inzichtelijk te maken voor zowel onze medewerkers als onze klanten. Het pakket maakt het bovendien mogelijk dat onze werkplaats helemaal papierloos is omdat alle werkinstructies direct bij de medewerker op de monitor verschijnen’, legt Bergman. Normaal duurt het zo’n twee jaar om zo’n softwarepakket te implementeren, maar bij Matas is alles op alles gezet en was het systeem na vier maanden al operationeel. Met behulp van Aegis-MOS is bijvoorbeeld ook te zien welk component op welke plaat wordt gemonteerd en wanneer dat gebeurt. ‘Klanten kunnen hun product nu helemaal volgen en zien of onze standaard levertijd van 35 werkdagen haalbaar is. Ook kunnen ze het inkooptraject helemaal volgen. Deze interactie met klanten wordt op prijs gesteld.’

Foutloze machines

Bij deze automatiseringsronde is vooral de nadruk gelegd op het contact met klanten. De volgende fase is vooral gericht op het automatiseren van het contact met de leveranciers en het verder uitbreiden van het MOS pakket. ‘We zijn voorlopig klaar voor de toekomst met onze recente automatiseringen. Groot voordeel is dat fouten zoveel mogelijke zijn gereduceerd. Mensen maken namelijk altijd fouten en de machines niet.’

De redactie

Recent Posts

Blog Rolf Elling: Zorg voor enige houvast

En dan is het al weer december, de laatste maand van het jaar. Het wordt…

1 jaar ago

Hoogprecisiespecialist ziet vraag aantrekken en investeert in machinepark

Na een rustige periode ziet Hamers Metaalbewerking uit Tilburg de vraag weer aantrekken. Het maakbedrijf…

1 jaar ago

Verhuizing vormt sluitstuk transitie Harry Hersbach Tools

Harry Hersbach Tools, leverancier van gereedschap voor de metaalverwerkende industrie, staat voor een verhuizing van…

1 jaar ago

Wereldwijde staalproductie nagenoeg gelijk

De wereldwijde staalproductie liet in september een stijging zien van 0,6 procent ten opzichte van…

1 jaar ago

Stap voorwaarts voor Hoekman met vierde locatie

Hoekman RVS wil de productieprocessen in lasersnijden, kanten, afwerken, walsen en lassen naar een hoger…

1 jaar ago

Nieuwe assemblagehal voor Wetech

Machinefabriek Wetech op industrieterrein De Horsel in Nuth breidt haar assemblagehal uit. De fabriek is…

1 jaar ago