Actueel

Autobouwers zien de verkoop dalen door chiptekort

De grote autobouwers zagen hun verkoop vorig jaar dalen. Reden is niet een lagere vraag, maar een tekort aan chips waardoor er niet meer auto’s gemaakt konden worden. Door dit tekort is de focus ook verschoven naar modellen die meer marge opleveren, zoals elektrische auto’s.

Alhoewel de totale autoverkoop zakte, gaan elektrische auto’s als warme broodjes over de toonbank (Volkswagen ID.3).

De Duitse autobouwer Volkswagen heeft vorig jaar 8,88 miljoen auto’s, bestel- en vrachtwagens verkocht. Dat zijn er 4,5 procent minder dan in 2020 en hiermee ligt de verkoop op het laagste niveau sinds tien jaar. Volkswagen wijt de dalende verkoopcijfers aan een schrijnend tekort aan halfgeleiders, waardoor het niet in staat is om meer voertuigen af te leveren.

Productiestop

Autofabrikanten over de hele wereld werden in de loop van vorig jaar geconfronteerd met een productiestop door een tekort aan chips. Zo legde de fabriek van Audi in Brussel de productie dagen stil en draaide ook de Volvo-fabriek in Gent enkele weken op halve kracht. In het kielzog van de autobouwers ondervinden ook metaalbedrijven en andere toeleveranciers hinder van het tekort aan chips in de automotive.

Volkswagen

De pijn bij Volkswagen is ongelijk verdeeld over de verschillende merken. Het moedermerk Volkswagen kende een daling van 8,1 procent waarbij de verkoop net onder de 4,9 miljoen uitkwam. Audi, in aantallen het tweede belangrijkste merk van de groep, kende een lichte afname van 0,7 procent. Skoda, de derde auto in de groep, boekte een sterke achteruitgang van 12,6 procent.

Seat (+10,3%) en Porsche (+10,9%) kenden binnen de Volkswagen-groep dan weer een beter jaar dan 2020. Bij Porsche was er net als bij Lamborghini zelfs sprake van een nieuw verkooprecord (8.405 exemplaren). Ook het aantal verkochte elektrische auto’s steeg aanzienlijk met 96 procent tot 452.900 elektrische exemplaren.

Verkoop elektrische auto’s sterk in de lift

Ook de Renault Group zag de verkoop van auto’s door het tekort aan chips met 4,5 procent zakken. Vorig jaar werden 2,69 miljoen voertuigen afgeleverd. Opvallend is het grote aandeel elektrische auto’s in de Europese verkoopcijfers. Dertig procent van de voertuigen die hier verkocht werden had een elektrisch aangestuurde motor.

Niet alleen is de elektrische auto populair op het moment, tevens zouden deze modellen volgens autokenners meer marge opleveren. In het licht van het tekort aan chips geven autobouwers om deze reden bij de bouw voorrang aan de elektrische auto en andere voertuigen die veel marge opleveren.

De redactie

Recent Posts

Blog Rolf Elling: Zorg voor enige houvast

En dan is het al weer december, de laatste maand van het jaar. Het wordt…

1 jaar ago

Hoogprecisiespecialist ziet vraag aantrekken en investeert in machinepark

Na een rustige periode ziet Hamers Metaalbewerking uit Tilburg de vraag weer aantrekken. Het maakbedrijf…

1 jaar ago

Verhuizing vormt sluitstuk transitie Harry Hersbach Tools

Harry Hersbach Tools, leverancier van gereedschap voor de metaalverwerkende industrie, staat voor een verhuizing van…

1 jaar ago

Wereldwijde staalproductie nagenoeg gelijk

De wereldwijde staalproductie liet in september een stijging zien van 0,6 procent ten opzichte van…

1 jaar ago

Stap voorwaarts voor Hoekman met vierde locatie

Hoekman RVS wil de productieprocessen in lasersnijden, kanten, afwerken, walsen en lassen naar een hoger…

1 jaar ago

Nieuwe assemblagehal voor Wetech

Machinefabriek Wetech op industrieterrein De Horsel in Nuth breidt haar assemblagehal uit. De fabriek is…

1 jaar ago