Categories: Actueel

3 voordelen van koppeling webshop en voorraadsysteem

Een koppeling tussen webshop en voorraadsysteem biedt uitkomst omdat – in tegenstelling tot handmatige processen – er altijd een overzicht van de in- en uitstroom van goederen voorhanden is. Een organisatie kan zo direct reageren wanneer de verkoop stijgt of daalt. De koppeling brengt ook een financieel voordeel; de in- en uitstroom van goederen is ook boekhoudkundig automatisch bijgewerkt. Dat is ideaal voor de voorraadwaardering en btw-aangifte.

Deze voordelen hebben positieve effecten op de klantervaring. Er zijn echter nog meer manieren hoe een organisatie doormiddel van een koppeling de klant tevreden houdt. Ik geef enkele voorbeelden:

1. Groter aanbod
De kern van de vraag is: hoe breng je opslagkosten omlaag terwijl je wel een groter assortiment aanbiedt? Dat kan via ‘dropshipment’: je biedt producten aan via je webshop en geeft ze het label ‘op voorraad’, terwijl de producten in werkelijkheid niet fysiek in het magazijn liggen. Als deze producten worden besteld, geef je de order door aan een andere leverancier, waardoor je je klanten altijd kunt bedienen.

2. Duidelijke levertijd
Een koppeling tussen webshop en voorraadsysteem maakt het mogelijk om nauwkeurig de levertijd van het product op de website te vermelden in plaats van het voorraadniveau. Dat is handig als je het product niet op voorraad hebt en ook geen snelle levertijd via dropshipment kan bieden. Door informatie te geven over de levertijd is de kans kleiner dat klanten naar de concurrent lopen dan wanneer je meldt dat een product niet op voorraad is.

3. Samenwerking met bekende platformen
Wanneer het voorraadbeheer perfect is geregeld, is het ook mogelijk om producten aan te bieden op bekende platformen als bol.com, Zalando, Amazon of Alibaba. De kosten voor de aanwezigheid op deze platformen liggen weliswaar hoger, maar deze online reuzen leveren wel hun eigen marketinginspanningen om klanten te trekken. Daar kun je als bedrijf van profiteren door klanten de mogelijkheid te bieden door te klikken naar je eigen site. Bovendien verhoogt aanwezigheid op die platformen je bereik.

We kunnen stellen dat automatisch voorraadbeheer niet alleen zorgt voor minder administratieve lasten. Er is een nog ander belangrijk wapen: de extra mogelijkheid om klanten aan te trekken én te behouden.

Auteur: Bram Streefkerk, Principal Product Marketing bij Exact

De redactie

Recent Posts

Blog Rolf Elling: Zorg voor enige houvast

En dan is het al weer december, de laatste maand van het jaar. Het wordt…

1 jaar ago

Hoogprecisiespecialist ziet vraag aantrekken en investeert in machinepark

Na een rustige periode ziet Hamers Metaalbewerking uit Tilburg de vraag weer aantrekken. Het maakbedrijf…

1 jaar ago

Verhuizing vormt sluitstuk transitie Harry Hersbach Tools

Harry Hersbach Tools, leverancier van gereedschap voor de metaalverwerkende industrie, staat voor een verhuizing van…

1 jaar ago

Wereldwijde staalproductie nagenoeg gelijk

De wereldwijde staalproductie liet in september een stijging zien van 0,6 procent ten opzichte van…

1 jaar ago

Stap voorwaarts voor Hoekman met vierde locatie

Hoekman RVS wil de productieprocessen in lasersnijden, kanten, afwerken, walsen en lassen naar een hoger…

1 jaar ago

Nieuwe assemblagehal voor Wetech

Machinefabriek Wetech op industrieterrein De Horsel in Nuth breidt haar assemblagehal uit. De fabriek is…

1 jaar ago